Vojna na pôde Európy bola pre oceliarsky sektor azda jedným z posledných najhorších scenárov, ktoré si priemyselníci dokázali na starom kontinente predstaviť. Napriek tomu sa stala realitou a v nadväznosti na ostatné dva náročné roky, keď pandémia uväznila nielen ľudí, ale aj všetok obchod s oceľou, sa môže zdať, že už nič horšie sa tomuto trhu nemohlo stať.

No aj obchod s oceľou, podobne ako iné obchody, sa stal len ťažko predvídateľný, pretože hoci sa oceliari v minulom roku z plných pľúc nakrátko nadýchli, v súčasnosti zažívajú opäť prepad produkcie aj cien ocele a začínajú hovoriť o recesii.

Oceľ nie je imúnna

Dôvodov, prečo sú tieto predpovede na mieste, je v tomto roku niekoľko. Európska oceliarska asociácia (Eurofer) tvrdí, že problémy dodávateľského reťazca, teda prudko stúpajúce ceny energií a uhlíka, nedostatok surovín či vysoká inflácia, sa postupne zhoršujú a začína sa to prejavovať už aj na trhu s oceľou v Európe.

Takáto vysoká neistota si dokonca vybrala svoju daň na vyhliadkach oceliarov o raste produkcie v rokoch 2022 a 2023. Na obzore by sa podľa nich mohla črtať nová recesia, no nemožno vylúčiť ani scenár stagflácie.

Oceliarsky sektor nie je imúnny voči negatívnej kombinácii okolností, a to ani napriek tomu, že po prepade v roku 2020 v dôsledku koronakrízy, nasledovalo v roku 2021 obdobie rýchleho oživenia dopytu po oceli až o viac ako 15 percent.

U. S. STEEL KOŠICE:  Budeme mať záujem o opatrenia, ktoré pomôžu podnikom prekonať toto ťažké obdobie. Je však potrebné vidieť konkrétny návrh so všetkými podmienkami, nie je možné prikývnuť na niečo, čo sme ešte nevideli v podobe konkrétneho návrhu.
Zdroj: tasr

Oživenie sa však v druhej polovici roka postupne spomalilo v dôsledku problémov s dodávateľským reťazcom a prudko stúpajúcich cien energií. Napriek tomu si oceliari stihli, aj vďaka výraznému rastu cien ocele, vypýtať zisky späť.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa