Zdražovanie si vyberá svoju daň. Slováci prechádzajú na menej kvalitné potraviny
26.5.2022 00:00

Zdražovanie si vyberá svoju daň. Slováci prechádzajú na menej kvalitné potraviny

Mama a dieťa v obchode Zdroj: iStockphoto
Uložiť článok
Slováci namiesto toho, aby si odopreli niektoré potraviny, radšej siahnu po lacnejších a menej kvalitných alternatívach.

Potraviny v posledných mesiacoch výrazne zdražujú. Za marec a apríl to bolo o viac ako 10 percent. Podobný nepriaznivý vývoj bude pokračovať. Rastúca inflácia sa začína prejavovať aj na peňaženkách Slovákov, čo vedie aj k zmenám v spotrebiteľskom správaní.

Rodiny, ako aj jednotlivci majú čoraz hlbšie do svojich peňaženiek a aby si zachovali relatívne rovnakú nákupnú silu, musia niekde šetriť. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako uľaviť svojim rozpočtom, je zmiernenie nárokov na kvalitu potravín.

Na úkor kvality

„Rastúca inflácia začala výraznejšie meniť nákupné správanie spotrebiteľov. Neplatí to však pre všetky regióny. V Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji zatiaľ nedošlo k zásadnému obratu, ako však ideme ďalej na východ Slovenska, tak zvyklosti nakupujúcich sa začínajú meniť,“ hovorí analytik maloochodu Ľubomír Drahovský.

Súvisí to s tým, že smerom na východ krajiny sú príjmy nižšie a rozpočty obyvateľov čoraz ťažšie znášajú rastúce ceny.

„Preto sa spotrebitelia čoraz viac sa orientujú na lacnejšie potraviny, či už ide o tie, ktoré sú tesne pred koncom spotreby, alebo tie, ktoré sú menej kvalitné,“ približuje Drahovský.

Podľa neho Slováci namiesto toho, aby v dôsledku šetrenia prestali nakupovať nejaké tovary, radšej siahnu po lacnejšej a menej kvalitnej alternatíve.

„My Slováci sme veselý národ, a preto nebadať, že by si spotrebitelia napríklad začali vo veľkom odopierať alkohol alebo cigarety. Prejdú na iné značky, ktoré toľko nestoja,“ dodáva analytik.

Cena je ešte dôležitejšia

Zmeny pri rozhodovaní o nákupoch potvrdzujú aj obchodné reťazce.

„Nákupné správanie spotrebiteľov je ovplyvnené pokračujúcou pandémiou a konfliktom na Ukrajine. Inflácia v apríli 2022 dosiahla dvojciferné číslo. Zákazník sa vzhľadom na rastúcu infláciu rozhoduje pragmaticky a cena je naďalej jedným z najdôležitejších faktorov pri nákupnom rozhodnutí,“ tvrdí Zuzana Peiger Ačjaková, hovorkyňa COOP Jednota Slovensko.

Keďže cena zohráva v súčasnosti ešte oveľa väčšiu rolu pri rozhodovaní spotrebiteľov vzhľadom na rastúcu infláciu, tak nakupujúcich čoraz viac ovplyvňujú aj rôzne akciové ponuky reťazcov.

„Pri veľkej skupine zákazníkov je rozhodujúcim kritériom cena produktov, a preto má na ich nákupné správanie najväčší vplyv najmä naša akciová ponuka,“ dodáva hovorca Kauflandu Samuel Machajdik.

Reťazce svorne tvrdia, že zákazníci čoraz viac vyhľadávajú aj ich privátne značky.

„Registrujeme ešte výraznejší záujem zákazníkov o naše privátne značky, vďaka ktorým dokážeme ponúknuť výhodný pomer kvality a ceny. Platí to naprieč celým naším sortimentom, nakoľko privátne značky predstavujú až 80 % našej ponuky,“ dopĺňa hovorca Lidla Tomáš Bezák.

Podľa Drahovského privátne značky patria do kategórie lacnejších potravín, aj keď obchodník garantuje zaužívanú kvalitu.

Zbytočné chyby

Ako ďalej analytik uvádza, mnoho Slovákov pri nakupovaní robí stále veľa chýb, a tak zbytočne míňajú svoje ťažko zarobené peniaze. Veľa ľudí totiž chodí nakupovať bez napísaného zoznamu.

„Obchodníci však majú perfektne zvládnutý marketing, a preto ľudia často podľahnú ich tlaku a nakúpia tovary, ktoré ani v podstate nepotrebovali. V súvislosti so šetrením rodinných rozpočtov je dobré mať na pamäti aj istú skromnosť. Na Slovensku ešte stále zbytočne vyhadzujeme veľké množstvo potravín,“ uzatvára Drahovský s tým, že tlak na peňaženky Slovákov bude pretrvávať aj v ďalších mesiacoch. Náklady na základné životné potreby vrátane bývania, energií a jedla budú totiž rásť.

Pridajte si Aktuality do svojho kanála správ Google.