2024-05-20 09:27:00
Mercedes EQS facelift
Mercedes EQS facelift
Zdroj: Mercedes

Poplach: Mercedes vraj zastavuje vývoj elektromobilov a vracia sa k spaľovačom!?

Oficiálny poplach na lagúne? Mercedes zatiahol elektrickú ručnú brzdu a hodil miliardy do smetia? Asi trochu blbosť, no nie?

Napriek poplašným správam kade-tade po našich internetoch, Mercedes sa s elektromobilmi a ich vývojom nelúči. Mercedes stopol vývoj novej platformy pre veľké elektromobily. Nestopol však vývoj ďalších troch čisto elektrických platforiem a už vôbec neprestal míňať peniaze na elektromobilitu. Akurát jedným malým škrtom ušetril miliardy, píše napríklad Autocar.

Samozrejme platí to, čo sme tak trochu čakali - veľké plány s elektromobilmi automobilky vo všeobecnosti prehodnocujú. Stručne a skrátka: pár rokov vzad stavili na to, že zákazníci sa z nových krásnych elektrických áut potentujú a ono sa to úplne nestalo. Na základe legislatívy a prehnaných trhových očakávaní natlačili do rozvoja elektromobility miliardy a teraz hľadajú cesty ako znížiť predikcie strát. Úplne pochopiteľnou cestou je spomaliť vývoj a úplne pochopiteľné je prijímanie zmien v strednodobých až dlhodobých plánoch. Preto Mercedes i ostatné značky už nemajú roky 2028 a 2030 za "tie roky, keď sa predaj spaľovačov zastaví." To ale neznamená, že prestáva vyvíjať budúce elektromobily, ako sa to niektorí "novinári" snažia naznačiť. Už pred tými pár rokmi však bolo zrejmé, že plány ukončenia vývoja spaľovacích motorov sú skôr dobrým marketingom pre európsku cieľovku, než reálnou cestou k dobrým finančným výsledkom. Nie, vývoj spaľovacích motorov veľkí výrobcovia úplne nestopnú, no vďaka veľkému lobingu za miernejšiu normu Euro7 do toho vývoja ani nemusia tlačiť príliš veľa peňazí.

Platforma MB.EA Large je odložená. Nasledujúca generácia modelov EQE a EQS a od nich odvodených SUV-čiek však bude. Stáť budú na vývoji súčasnej platformy elektromobilov EVA2 na ktorej stoja modely ako EQE SUV, či EQS už teraz. Autá v nasledujúcej generácii prejdú na 800V architektúru, dostanú efektívnejšie pohonné jednotky, batérie s vyššou energetickou priepustnosťou a mnoho ďalších generačných zmien. Posun veľkej platformy na ďalšiu generáciu o cca šesť rokov neskôr znamená úsporu cca 4 až 6 miliárd na vývoji a prezbrojení fabrík.

Zdroj: Mercedes

Pritom nová platforma MB.EA príde, no vo svojej menšej forme s označením Medium. Na nej budú stáť modely ako EQC a EQC SUV. Obzvlášť súčasné EQC (SUV) si naozaj zaslúži progres, keďže za svojimi väčšími bratmi zreteľne zaostáva - jediným dôvodom však je, že išlo o prvé elektrické auto novej generácie.

Mercedes naďalej trvá na vývoji novej platformy MMA pre kompaktné elektromobily, ktorá bude určená pre mix spaľovacích, plug-in hybridných a elektrických modelov s tým, že elektrické vnútornosti bude táto platforma zdieľať s väčšou MB.EA Medium. A taktiež sa nič nemení na pláne na uvedenie nových modelov na platformách MB.AMG - elektrická platforma pre nové samostatné modely AMG - 4door a SUV i MB.VAN - EV platforma pre komerčné vozidlá.

Takže nie, elektromobily nie sú slepá ulička, ani sa nepredávajú až tak zle, aby sa museli s nimi automobilky rozlúčiť. Budú prichádzať nové a nové, pretože pre osobnú mobilitu sú do budúcna nenahraditeľné a stanú sa mainstreamom, akurát to bude trvať dlhšie ako veľkí hráči odhadovali. Podstatné však zostáva zachované: čím dlhšie s kúpou elektromobilu počkáte alebo naopak čím fundovanejšie si vyberiete, tým lepšie urobíte. Dnes máme na trhu už niekoľko elektromobilov, ktoré budú konkurencie schopné aj o päť-šesť rokov, no zároveň hŕbu takých, ktoré nie sú konkurencieschopné ani teraz. Treba sledovať hmotnosť - kapacitu batérie - dojazd - výkon - cenu. A nekúpite zle. Alebo sa skrátka rozhodnite pre "nerozhodnú" alternatívu v podobe hybridov a plug-in hybridov a strach z dojazdu vymažete, no pritom si užívate výhody elektrickej jazdy.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Handelsblatt, Insideevs.com, Autocar

Komentáre k článku


Stream naživo