Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

Operno-baletná sezóna v kinách CINEMAX

14. mája 2024 Dita Marenčinová Sezóna 2023/2024

Sólo pre marimbu v Štátnej filharmónii Košice

Alexej Gerassimez, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK
Veľkosť písma
A
A
A
Na predposlednom koncerte Štátnej filharmónie Košice v 55. koncertnej sezóne 2023/2024, uskutočnenom dňa 9. mája 2024 v Dome umenia sa snúbila rôznorodá i zaujímavá dramaturgia s nezvyčajným sólovým nástrojom zvaným marimba (známym aj ako marimbafón). Dirigoval Zbyněk Müller, sólistom bol Alexej Gerassimez.

Orchestrálna suita Meštiak šľachticom, op. 60 bola zo strany Richarda Straussa pre mňa malým prekvapením, jednak na Straussa nezvyčajne malým, komorne obsadeným orchestrom a jednak hudbou, štýlovo posunutou, snáď nepreháňam, keď poviem, že až do doby J. B. Lullyho. R. Strauss vo svojej kompozičnej praxi prešiel viacerými vplyvmi (J. Brahms, R. Wagner…), no moderným trendom v hudbe, ktoré sa tlačili do pozornosti už začiatkom 20. storočia (A. Schönberg a iní) sa absolútne vyhol. Svoje ukotvenie a záľubu našiel okrem neskorého romantizmu aj v objatí neoklasicizmu, o čom svedčia niektoré jeho neskoršie operné diela, počnúc Gavalierom s ružou.

Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Aj orchestrálna suita Meštiak šľachticom, uvedená na koncerte ŠFK je silno poznačená skladateľovým pohľadom dozadu, do predromantickej epochy. Príbeh vzniku hudby tohto diela stojí za pozornosť, je nezvyčajný. R. Strauss ju skomponoval do rovnomennej komédie J. B. Molièra, ktorú režíroval v Európe známy Max Reinhardt.

Prečítajte si tiež:
Lucia Potokárová: Festival Košická hudobná jar potrebuje zmenu, ďalší rozvoj a nový rozmer

Komédia, uvedená so Straussovou hudbou v októbri 1912 v Stuttgarte, nemala patričnú a očakávanú odozvu. Preto Strauss na popud a text Huga von Hoffmanstahla, svojho „dvorného“ libretistu skomponoval jednodejstvovú operu-burlesku s komediálnymi prvkami a námetom z gréckej mytológie – Ariadnu na Naxe. V diele využil pôvodnú scénickú hudbu, ale náležite ju upravil a operne prekomponoval. Neskôr z nej zhotovil orchestrálnu suitu (premiéra r. 1916 vo Viedni). V tejto podobe sa stala obľúbeným koncertným dielom. Z ďalšej autorskej úpravy tejto hudby dokonca vznikol úspešný balet s premiérou r. 1944 v Monte Carlo.

Orchester ŠFK s dirigentom Z. Müllerom hrali túto roztomilú suitu s dvoma Menuetmi, Courante, výstupom Majstra šermiara, výstupom Kajčírov či Hostinou s očividnou radosťou, naplnenou pohodou.

Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK
Alexej Gerassimez, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Štvorčasťový Koncert pre marimbu a orchester č. 1 napísal brazílsky skladateľ Ney Rosauro r. 1986. Patrí k najhrávanejším v skupine umelcov perkusionistov a je najrozšírenejším a možno aj najznámejším svojho druhu na koncertných pódiách. Magický zvuk tohto nástroja zo skupiny idiofónov, vyludzovaný na drevených doštičkách, spojených s rezonátormi, vzbudzoval úžas nad nebývalou virtuozitou interpreta Alexeja Gerassimeza.

Sólista vládol nad čarom zvuku marimby údermi dvoch párov paličiek (2 + 2), na konci obalených rôzne tvrdými guľôčkami. Každá štvorica paličiek sa líšila farebne a interpret ich skvele využíval na formovanie farby a sily tónov, ale aj na pružnosť tém v rýchlom tempe. A. Gerassimez sa suverénne pohyboval pred úctu vzbudzujúcim nástrojom a bez problémov ovládal veľké, predpokladám až trojoktávové tónové rozpätie marimby. Pozoruhodná bola sólistova technika a hybnosť paličiek, ovládaných zázračným uložením medzi prstami. Bolo to akoby žonglovanie s hudbou, neviditeľne sa vznášajúcou v priestore sály Domu umenia.

Alexej Gerassimez, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK
Alexej Gerassimez, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Očakávaným a napokon aj skutočným vrcholom koncertu bolo najznámejšie a z viacerých aspektov aj výnimočné dielo Mauricea Ravela Bolero. Z hľadiska inštrumentácie je priam ukážkovou hudobnou učebnicou práce so zvukovou, ale i farebnou jedinečnosťou orchestrálnych nástrojov. M. Ravel jedinú 16-taktovú tému nerozvinul motivicky a rytmicky, ale ukázal a rozvíjal jej harmonické, dynamické a nástrojové možnosti s bravúrou, ktorou vyčerpal jej nebývalý a zázračným spôsobom narastajúci potenciál, postupne ho majstrovsky odkrývajúc.

Toto jedinečné dielo skladateľ venoval vynikajúcej tanečnici Ide Rubinstein, ktorá ho v novembri 1928 uviedla v parížskej Opere. Svetovú slávu a cestu do sveta však napokon dielu sprostredkoval dirigent Arturo Toscanini, potom ako Bolero uviedol r. 1929 v New Yorku s Newyorskými Filharmonikmi.

Alexej Gerassimez, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2024, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Myslím, že nedostižne ozvučená a pôsobivo znejúca partitúra diela v podaní Zbyňka Müllera s orchestrom Štátnej filharmónie a dokonalých sólových výstupov jednotlivých hráčov dokázali vyburcovať emócie a zvlniť atmosféru koncertnej sály, tak ako by si to prial sám M. Ravel.

Autor: Dita Marenčinová

písané z koncertu 9. 5. 2024

Strauss / Rosauro / Ravel
Dom umenia Košice
9. mája 2024

Štátna filharmónia Košice
Zbyněk Müller, dirigent
Alexej Gerassimez, marimba

Richard Strauss: Meštiak šľachticom, orchestrálna suita op. 60
Predohra – Menuet – Šermiarsky majster
Výstup a tanec krajčírov – Lullyho menuet
Courante – Cleontov výstup
Predohra k druhému obrazu – Hostina

Ney Rosauro: Koncert pre marimbu a orchester č. 1
Saudaçăo
Lamento
Dança
Despedida

Maurice Ravel: Bolero

www.sfk.sk

Zdieľať:

O autorovi

Dita Marenčinová
muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.


G. Puccini: Le Villi
Národné akademické Veľké divadlo Bieloruska
záznam predstavenia
dirigent: I. Kostyakhin | réžia: O. Volkova
hrajú: T. Prisiajniuk (Roberto), M. Danusevich (Anna), V. Gromov (Gulielmo), T. Ulasenrt (Sirena)