Denník N

Slobodne a dobrovoľne

Kunsthalle sídli v priestoroch Domu umenia v centre Bratislavy. Foto - Adam Balogh
Kunsthalle sídli v priestoroch Domu umenia v centre Bratislavy. Foto – Adam Balogh

Vznikajú kultúrne odbory. Niekoľko osobných dôvodov, prečo to má zmysel.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autorka je spisovateľka

Na svojej práci mám rada, že môžem ráno vstať, dobrovoľne si sadnúť za počítač aj o šiestej a pracovať bez toho, aby mi to niekto prikazoval. Občas sa mi stane, že s prekvapením zistím, že mám odovzdať článok, ako napríklad tento, píšem teda článok a nie knihu. Mám síce termín, ale stále to robím dobrovoľne. Mojej práci sa niekedy hovorí slobodné povolanie, a to mám na nej najradšej, dobrovoľne akceptujem riziká.

Čo napríklad nemám rada na svojej práci, sú knihy pred vydaním. Redakčná práca je úmorná, je to nekonečné čítanie a tŕpnutie, na čo sa zabudne. Človeku to pokojne znechutí aj celý román, ale aj to robím dobrovoľne a slobodne.

Medzi písaním a redakciou stále ešte do istej miery slobodne vykonávam aj inú prácu, aby som vôbec mohla písať a v ideálnom prípade sa dopracovať k vydaniu knihy. Píšem granty, potom ich účtujem, komunikujem ohľadom zmlúv a licencií, konzultujem s prekladateľmi, odpovedám novinárom, rozprávam sa s režisérkami a režisérmi, producentkami a producentmi, niekedy hodnotím iné grantové projekty, niekedy lektorujem študentov a robím workshopy a podobne.

K mojej práci patria aj verejné podujatia, na ktoré ma niekto zavolá. Často sú to pozvania, ktoré si vážim, príjemné stretnutia a rozhovory. Túto časť svojej práce nemám rada vtedy, keď nie je vnímaná ako práca. Literárny život v mojom prípade niekedy prebieha aj tak, že ma niekto niekam pozve a bodka. Niekto má záujem o moju prácu zadarmo a prípadné dobrovoľníctvo zabudne spomenúť. Nepríjemná časť tejto práce je, keď musím otázku dobrovoľníctva, prípadne ceny práce otvoriť ja. Už to je istá práca navyše, bez ktorej by som sa zaobišla, a to ešte v niektorých prípadoch vznikajú s prácou náklady. Ešte nepríjemnejšie je, keď zistím, že jedna štátna inštitúcia deleguje túto povinnosť na druhú a tá druhá na prvú, prípadne, že môj honorár a náklady má pokryť napríklad jeden lístok na hudobný festival, alebo že za honorár mám niekam vycestovať a vrátiť sa. No a naozaj ponižujúce je, keď po otvorení tejto otázky organizátori už neodpovedia.

Mám rada, keď robím dobrovoľnícku činnosť dobrovoľne, slobodne a otvorene a mám rada, keď je moja práca považovaná za prácu. Mala som aj obdobia, keď som pozvania radšej rovno odmietala.

Prečo sa aj umelci potrebujú oprieť o odbory, keď ide o celkom zrozumiteľné a jednoduché pravidlá? Výkon umelcov je špecifický v tom, že je nepretržite verejne hodnotený, navyše, medzi ich umeleckým výkonom a verejným pôsobením je veľmi tenká hranica. Je to úplne v poriadku, patrí to k povolaniu. Lenže hovoriť o hodnote práce je v tejto situácii pre umelcov oveľa náročnejšie. Keď je možné odkázať na pravidlá a dobrú prax, ktoré sú verejne definované, je to jednoduchšie. V každej oblasti kultúry a umenia by sme našli veľa podobných a zároveň špecifických situácií. Tak preto kultúrne odbory.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes píše

Texty múdrych ľudí, ktorých redakcia poprosila, aby pravidelne písali o tom, čo práve teraz považujú za dôležité, spôsobom, ktorý sa im zdá práve teraz najvhodnejší.

Komentáre

Teraz najčítanejšie