Vždy výrazná až výstredná. Navonok aj v tvorbe. Taká bola až doposiaľ St. Vincent a vždy to k nej prirodzene patrilo. Po vydaní siedmeho albumu All Born Screaming sa zrazu zdá, akoby sa po celý čas schovávala za svoje alter egá a až teraz dovolí poslucháčovi spoznať Annie Clark. Jediný kostým, ktorý si dovolila obliecť, je producentská uniforma, o ktorú sa po prvýkrát odmietla s kýmkoľvek podeliť. Po vypočutí nového albumu pochopíte, prečo to inak nešlo.

Keď začala hudobníčka hovoriť o nových pesničkách, zdieľala ich so sprievodnými vizuálmi, na ktorých St. Vincent stvárňuje Annie Clark upravenú iba jemným mejkapom, bez výstredných parochní a drzých pohľadov. Všetky svoje predošlé ja pozatvárala do skríň bez zámkov, pod ktoré rozhodne nepatria. Každé z nich prispelo k tomu, kým je hudobníčka dnes.

Teraz hľadíme na jemnú ženskú krásu a chlad sálajúci z jej pohľadu, ktorým už počas vydávania prvých troch singlov naoko nevtieravo a pritom dostatočne hypnoticky vábila. A tak, presne ako promo fotografie napovedali, rozohrala St. Vincent na albume All Born Screaming strašidelnú hru, do ktorej vniesla empatiu a snahu o pozitívne nazeranie na vnútorné prežívanie, ktoré stoja v kontraste s témami o smrti a bolesti. Pohybuje sa medzi svetlom a tmou, ale neblúdi medzi nimi. Presne vie, prečo sa nachádza tam či tam a vie, kam smeruje.

V prvých sekundách nahrávky dostaneme upozornenie, že peklo je blízko. Poslucháč sa však do neho rovno neprepadne, ako do bezodnej jamy, preniká k nemu trýznivo pomaly. Hell Is Near sa nikam neponáhľa, nechá vás balansovať na okraji priepasti so stiahnutým žalúdkom, aby vás nasledujúca pesnička Reckless privítala smútočným pochodom a následne vybuchla v obklopení bicích automatov, znepokojivých syntetizátorov a silného vokálu. Ak už ste sa zoznámili so singlom Broken Men, dobre viete, že svieži zvuk v úvode skladby je len predzvesťou zlovestných industriálnych pazúrov, do ktorých vás surovo zovrie s výdatnou pomocou Davida Grohla neúnavne búšiaceho do bubnov.

Z pekla sa vás pokúsi vytiahnuť skladba Flea, ktorá vyšla ako tretí singel v poradí, iba pár dní pred vydaním albumu. Vzrušujúca basová linka poslucháč vynesie znova hore, hoci malá otravná blcha v texte sa práve v tom istom okamihu zabodáva niekomu pod kožu a keď už je tam kde chce, nedá sa jej zbaviť. Na výraznú skladbu zabudnete s príchodom pohlcujúcej kombinácie funku a soulu v Big Time Nothing, ktorá prevezme kormidlo na úrovni hudby aj textu. "Pýtaj sa, ale nerozprávaj, nesmej sa, ale usmievaj sa. Pozriem sa dovnútra. Nič," spieva v nej.

Krása v okamihu smrti

Šokujúca lyrika sa zarýva pod kožu aj v skladbe The Power´s Out – "Dámy a páni, pamätajte si, že som sa usmievala.  Povedala čudáčka vo vlaku predtým, ako zoskočila z nástupišťa," spieva Clark. Emócie paradoxne kompenzuje jemný vokál v refréne, ktorý je odkazom, že láska je živá do posledného momentu.  S témou smrti pracuje St. Vincent aj v Sweetest Fruit, venovanej tragicky zosnulej škótskej umelkyni Sophie a queer tvorcovi Danielovi Sotomayorovi, ktorý taktiež tragicky skonal.

Annie, ktorá Sophie osobne nepoznala sa stretla s osočovaním, že zneužíva tragédiu na zviditeľnenie sa, proti čomu sa rázne vyhranila: "Internet veci prekrúca a ja nechcem, aby to bolo vnímané tak, že sa snažím zarobiť na niečej smrti. Bola som obdivovateľom z diaľky, nikdy sme sa nestretli, ale čítala som o tom, ako spadla, pretože sa snažila lepšie pozrieť na Mesiac, čo bola tá najkrajšia, najpoetickejšia vec, akú som kedy počula." Poeticky túto smrť spracovala aj Clarke v texte – "Môj anjel vyliezol na strechu, aby mal lepší výhľad na Mesiac. Jeden nesprávny krok ju vzal do hlbín."

Kolobeh života sa ale ani po strate ani na moment nezastaví a demonštruje to aj titulná skladba All Born Screaming, ktorá predstavuje v závere albumu pulzujúce a veľmi životaschopné znovuzrodenie práve v momente, kedy som chcela presvedčivo písať o tom, že prvá časť albumu je pútavejšia a kompaktenjšia ako jej koncové skladby. Počas siedmych minút sa rytmus neúprosne rozbehne, za čo St. Vincent vďačí aj hosťujúcej Cate Le Bon, ktorá ho poháňa skvelou basovou linkou a pripája sa aj vo vokáloch. "Mala som gitarový part, ale mala som problémy s celkovým tónom piesne. Cate si to vypočula a povedala 'Daj mi pivo, basu a tri hodiny', a vypracovala štipľavý koniec titulnej skladby. Je to moja obľúbená súčasná skladateľka," vyznala sa Clark na sociálnej sieti.

Počas písania nových skladieb mala hudobníčka v hlavne množstvo zvukov a motívov, z ktorých sa vraj išla zblázniť. Pretlak inšpirácie ju ubezpečil v tom, že si s tým musí poradiť sama, aby bol výsledok presne taký, ako v jej predstavách. Početné klávesy predchádzajúcich albumov z dielne producenta Jacka Antonoffa ustúpili strunám, balady prehlušili dynamickejšie kúsky, jazz, blues či soul 70. rokov zostal na minulej nahrávke a teraz dostal priestor alt-rock, synthpop, dream pop, industrializmus, elektronika, ale aj groove, funk a tiež reggae, ktoré je v celej tejto zmesi už trocha navyše. Pestrá paleta nesúvisiacich žánrových prevedení nepôsobí kompaktne, ale v kontexte producentskej prvotiny je logickým vyústením. Riskantná kombinácia nápadov priniesla šťavnatý výsledok, ktorý je znakom dostatočného sebavedomia St. Vincent alias Annie Clark.

St. Vincent - All Born Screaming
(Total Pleasure Records a Virgin Music Group, 2024)

  1. Hell is Near
  2. Reckless
  3. Broken Man
  4. Flea
  5. Big Time Nothing
  6. Violent Times
  7. The Power’s Out
  8. Sweetest Fruit
  9. So Many Planets
  10. All Born Screaming (feat. Cate Le Bon)

 

Autorka: Miroslava Rabčanová