Aj Ukrajincov lákajú čínske elektromobily. Má to však úskalia

Cena čínskych elektromobilov je na Ukrajine neodolateľná. Ich majitelia však musia počítať s množstvom problémov. Nesedia konektory, na náhradné diely sa čaká mesiace a záruka neplatí.

30.04.2024 16:00
debata
Čínske autá prenikajú aj na Ukrajinu.... Foto: Ncars
Ukrajina - elektromobily z Číny Čínske autá prenikajú aj na Ukrajinu. Zákazníkov si získavajú čínskou cenou.

Nielen v Rusku, ale aj na Ukrajine začínajú čínske automobilky miešať karty. Aj keď nepriamo. Väčšina čínskych áut na ukrajinských cestách pochádza totiž z neoficiálneho dovozu. Týka sa to najmä elektromobilov, ktoré sú aj v tejto krajine stále populárnejšie. Podľa ukrajinského Inštitútu pre výskum automobilového trhu si len v marci 2024 Ukrajinci zakúpili 6 300 nových a ojazdených elektromobilov, čo je dvojnásobok v medziročnom porovnaní. Na čínske elektromobily z toho pripadalo 1 500 kusov. Podľa Združenia ukrajinských výrobcov áut nakúpili tamojší zákazníci v prvom štvrťroku približne 4 000 áut dovezených z Číny, čo je nárast v porovnaní s rokom 2023 až o 75 %.

Tesla 3 - núdzový generátor Ukrajina Čítajte viac Tesla s predlžovačom dojazdu? Áno, ale len na Ukrajine

Hlavným dôvodom dovozu je, pochopiteľne, cena. Za maximálne 30 000 dolárov (28 000 eur) je možné získať z Číny solídny elektrický crosover. A nemusí ísť nutne o čínsky výrobok. Na Ukrajinu totiž mieria aj v Číne vyrobené autá európskych značiek. Kým však za európsky VW ID.4, dovezený cez oficiálnu sieť, zaplatia Ukrajinci 40 000 dolárov (37 330 €), za ten vyrobený v Číne je to len 24 700 dolárov (23 050 €). Podobne je to napríklad s Hondou ENS1 za 21 300 dolárov (19 880 €), crossoverom BYD Song Plus za 24 200 dolárov (22 400 €) alebo Nissanom Ariya za 24 200 dolárov (22 600 €). Veľmi populárny je tiež aj Geely Atlas, ktorý sa dá kúpiť už od 16 500 dolárov (15 400 €). To sú naozaj ceny snov. Dané je to schémou dovozu.

Takéto atraktívne ceny môžu mať elektromobily... Foto: Ncars
Ukrajina - elektromobily z Číny Takéto atraktívne ceny môžu mať elektromobily vyrobené v Číne. Ako vidieť, nemusí pritom ísť o čínske značky.

„Tieto autá sa najprv prihlásia v Číne, kde získajú prvú registráciu. Takto dostanú status jazdených áut a potom môžu opustiť územie Číny,“ vysvetľuje Stanislav Buchytskyj z Inštitútu pre výskum automobilového trhu. Pri dovoze potom podliehajú elektromobily z Číny nulovému clu. Platí sa len spotrebná daň jedno euro za každú kilowatthodinu kapacity batérie. Samozrejme, tohto biznisu sa chytili neoficiálni predajcovia, ktorí takto ponúkajú dovoz v Číne vyrobených áut „na kľúč“. Zastúpenia západných automobiliek na Ukrajine však varujú ukrajinských spotrebiteľov pred rizikami. Majitelia takýchto áut, napríklad Volkswagenu ID.4, nemajú nárok na garanciu zo strany výrobcu a oficiálne strediská značky VW neposkytujú pre čínske „klony“ žiadne servisné služby ani opravy.

Tesla Y- aukcia Čítajte viac Nabúrané Tesly sú na Ukrajine hit. Z vrakov robia ‘leštenky‘

Volkswagen tiež nevie dodať náhradné diely. Tie musia zháňať majitelia čínskych áut z Číny, pričom dodacie lehoty sú neporovnateľne dlhšie ako dodacie lehoty náhradných dielcov z Európskej únie. Tam sa však problémy zďaleka nekončia. V Číne vyrobené elektromobily môžu mať odlišné nabíjacie porty. Preto je nutné dokúpiť adaptér. Ani to však Ukrajincov od kúpy neodrádza. Jednoducho, cena je neodolateľná. Navyše sa s rastúcim počtom dovezených čínskych elektromobilov začali množiť špecializované servisy. "Keď sa pozrieme na štruktúru dovozu áut, tak prichádzajú z polovice sveta. Asi 75 % tvoria krajiny EÚ, 25–30 % USA a Kanada, ale máme aj autá Južnej Kórey, Číny alebo Japonska. Naši mechanici sa už naučili pracovať s väčšinou z nich,“ vysvetľuje Buchatskyj.

Moskvič 3 - predaj v Moskve Čítajte viac Moskviču hrozia bankrotom. Ruský sen sa rozplýva

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Ukrajina #čínske elektromobily
Články podľa značiek