Dbáte na udržateľnosť? Spoznajte zelené iniciatívy v modernom prostredí

Pinterest LinkedIn Tumblr +

V petržalskom nákupnom centre sa môžete presvedčiť, že aj malé kroky dokážu veľké zmeny. Bratislavský Aupark smeruje k udržateľnejšej budúcnosti vďaka viacerým zeleným riešeniam a iniciatívam, ktoré si získali obľubu zákazníkov. Patrí sem napríklad nabíjanie elektromobilov a kolobežiek alebo zodpovedný prístup k recyklácii. Nájdete tu aj bohatú ponuku značiek, ktoré prispievajú k ochrane životného prostredia. A to nie je všetko. Už čoskoro sa môžete tešiť na jednu z najväčších zelených fasád na Slovensku.

 Myslime na udržateľnosť

Aupark Bratislava neustále znižuje svoj ekologický dopad implementáciou rôznych inovatívnych aktivít a postupov. Politiku trvalej udržateľnosti uplatňuje pri rekonštrukciách, nákupe zelenej elektriny, používaní ekologických čistiacich prostriedkov, či využívaní elektriny z fotovoltických panelov umiestnených na svojej streche.

Petržalské nákupné centrum tiež zaväzuje dodávateľov k udržateľnosti a preferuje takých, ktorých  materiály sú lokálne a prírodné. Návštevníkom tiež umožňuje jednoduché triedenie rôznych typov odpadu. V súčasnosti je recyklovaných 37 % všetkého odpadu s plánom zvýšiť tento objem na 45 %.

Aupark kladie vysoký dôraz aj na udržateľnú mobilitu. Pochváliť sa môže výraznou infraštruktúrou pre nabíjanie elektromobilov (34 staníc), pričom nabíjanie je dostupné aj pre bicykle a kolobežky. Nemenej dôležitou iniciatívou je aj podpora biodiverzity v meste. Na budove nákupného centra a v jej okolí sa nachádza 10 búdok pre rôzne druhy vtákov a na jej streche 10 úľov pre včely. Výsledkom usilovnej práce včelích rodín z včelnice vo Vysokej pri Morave je produkcia viac ako 200 kg medu za sezónu.

auta-tesla-nabijacie-stanice

Jedna z najväčších zelených fasád na Slovensku

Domovom pre množstvo včiel, čmeliakov, motýľov a 40 000 rastlín rôznych druhov sa stane aj zelená fasáda pripravovanej prístavby Auparku, ktorá podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice. S výškou 18 metrov a dĺžkou 130 metrov pôjde o jednu z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku a prinesie viacero benefitov. Podporí energetickú sebestačnosť centra, ochladzovanie okolia, zabráni prieniku tepla do interiéru, bude vyrábať kyslík a pohlcovať CO2 a hluk. Výrazne tiež navýši percento zelených plôch na fasáde centra (aktuálne je to 15 %).

Projekt rozšírenia obchodného centra smerom k Einsteinovej ulici, ktorý má byť ukončený koncom roka 2024, je špecifický aj opätovným využitím materiálov. Pri výstavbe sa repasuje a znovu využije 100 % pôvodných oceľových konštrukcií a približne tretina skiel z pôvodnej fasády. Dôležitým krokom k väčšej sebestačnosti bude aj inštalácia viac ako 350 solárnych panelov na streche prístavby.

Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta. Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii,“ približuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava. Nová fasáda podporuje záväzok skupiny Unibail-Rodamco-Westfield, vlastníka nákupného centra, znížiť do roku 2030 vlastné uhlíkové emisie rozsahu 1 a 2 o 90 %.

aupark-bratislava-interier

Aupark získal prestížne hodnotenie udržateľnosti budov

Všetky tieto iniciatívy a záväzky k zeleným riešeniam sa premietli do certifikácie BREEAM In-Use, jedného z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov. Aupark Bratislava je jeho držiteľom od roku 2014 na úrovni „Double Excellent”. V decembri 2023 centrum potvrdilo opätovne vysoký štandard prevádzky a v hodnotení BREEAM In-Use sa posunulo na úroveň „Outstanding/Excellent“, pričom rating „Outstanding“ predstavuje najvyššiu možnú úroveň. V prostredí obchodných centier na Slovensku je to aktuálne najvyššie hodnotenie.

Práve prebiehajúca výstavba a rozšírenie centra má ešte zlepšiť ďalšie parametre udržateľnosti, ktoré má Aupark Bratislava ambíciu potvrdiť pri ďalšej potenciálnej re-certifikácii o tri roky. V procese sa štandardne hodnotia technické a systémové prístupy, typy materiálov a technológií, spotreba energií, manažment vody, uhlíková stopa a ďalšie parametre prevádzky a budovy.

aupark útočiskom pre hmyz a vtákyPrečítajte si tiež
Aupark Bratislava sa stáva útočiskom pre vtáky, netopiere a hmyz.

V ekologických iniciatívach nezaostávajú ani prevádzky

Svoju transformáciu smerom k čo najväčšej miere udržateľnosti zdôrazňuje Aupark Bratislava aj prebiehajúcou kampaňou Everyday For Future zameranou na ekológiu. Môžete sa v rámci nej zúčastniť rôznych workshopov či swapov, ale aj lepšie spoznať značky a predajne nákupného centra, ktoré svojou ponukou či rôznymi iniciatívami prispievajú k lepšej budúcnosti našej planéty. Ako realizujú koncept udržateľnosti v praxi?

  • Kozmetická značka Kiehl’s ponúka možnosť recyklovania prázdnych obalov v butiku, má recyklačný program pre zákazníkov a program Future Made Better, ktorého cieľom je zníženie dopadu na životné prostredie.
  • Obuv CCC v rámci svojho celoslovenského projektu „Dajte topánkam druhú šancu” zbiera použité topánky pre ľudí v núdzi, ktoré tak neskončia na skládke či v spaľovni. CCC zároveň rozširuje svoje produkty z ekologicky udržateľných materiálov pomocou kolekcie „weCare“.
  • Značka Waterdrop, ktorá ponúka štýlové fľaše, termosky a mikrodrinky, sa zaviazala k zníženiu plastov v nápojovom priemysle. Prírodu šetrí pri navrhovaní produktov i vo výrobných procesoch. V rámci spolupráce s organizáciou Plastic Bank tiež zbiera z prostredia dve plastové fľaše za každú predanú fľašu zo svojej ponuky.

voda-ruka.ecocense

  • Značka Yves Rocher pri výrobe svojich kozmetických produktov dbá na rešpekt k prírode aj k pokožke – sprchovacie gély sú vegánske a neobsahujú sulfáty. V roku 2024 uviedla novinku v podobe náhradných náplní svojich sprchovacích gélov radu Bain de Nature.
  • Značka Curaprox vo svojich Smile Shopoch zbiera použité kefky, ktorým dáva druhú šancu na život, vďaka čomu neskončia na skládke. Vyseparované kefky putujú do fabriky v Pliešovciach, ktorá vyrába rôzne súčiastky a komponenty z plastu.
  • Módna značka Reserved spustila zber použitého oblečenia vo svojich prevádzkach. Vo všetkých kolekciách tiež v čo najväčšej možnej miere používa materiály šetrné k životnému prostrediu aj z recyklovaných materiálov.
  • Predajňa hračiek ALLTOYS má svojej ponuke viacero produktov z recyklovaných materiálov, či už ide o plyšové zvieratká či vozidlá pre deti. Ponúka tiež skladačky na podporu rozvoja jemnej motoriky vyrobené z dreva alebo rôznych bio materiálov.
  • Značka obuvi ECCO používa pri výrobe revolučnú technológiu DriTan™, ktorá šetrí zhruba 20 litrov vody na jeden kus kože. Udržateľné procesy prebiehajú aj v rámci kolekcie kožených doplnkov.
  • Predajňa CEWE Fotolab ponúka niekoľko produktov z recyklovaných materiálov, ako napr. fotoknihu, kalendár, bonboniéry či fotografie na plátno s rámom, ktoré majú udržateľný certifikátu FSC®.
  • Značka NESPRESSO ponúka repasované kávovary ReLove, ktoré pomáhajú šetriť cenné zdroje a minimalizovať odpad. Známou aktivitou je aj recyklačný program, v rámci ktorého zákazníci vracajú použité kávové kapsuly na ďalšie spracovanie.

med-aupark

TS, foto: Aupark


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.