Je desivé, čo o nás reklamné spoločnosti vedia a kam naše dáta posielajú: Bezpečnostní experti približujú temnú stránku reklám

Reklamné spoločnosti zbierajú kvantum dát, ktoré následne predávajú aj vyšetrovateľom a polícií po celom svete.

titulka spyware
Zdroj: Pixabay.com, Unsplash (Alexander Krivitskiy), Úprava: Vosveteit.sk

Dnes stačí len do vyhľadávača napísať slovo a desiatky spoločností vidia, čo si pozeráte. Internet sa pre mnohých stal nutnosťou, no dosiahnuť na ňom úplné súkromie je nemožné.  

Sledovanie veľkými technologickými a reklamnými spoločnosťami sa však netýka len počítačov a smartfónov, no zasiahlo to už aj smart zariadenia, televízory a dokonca autá, ktoré sú podľa výskumov bezpečnostných expertov horšie pre naše súkromie, než smartfóny. 

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Práve bezpečnostní experti z Kaspersky vysvetľujú, že komerčný sledovací priemysel siaha oveľa ďalej, než je používanie užívateľských dát na zobrazenie cielenej reklamy. Tvrdia, že množstvo spoločností získané informácie následne predáva ďalej, napríklad polícii alebo tajným službám. V rámci nového výskumu sa zamerali na platformu Patternz a reklamnú spoločnosť Nuviad.  

V minulosti bezpečnostní experti prešetrili viaceré spoločnosti a vysvetľujú, že vo väčšine prípadov je vzorec veľmi podobný. Spoločnosti získajú naše dáta, tie si ukladajú a následne ich predávajú policajným zložkám po celom svete.  

Platforma Patternz údajne tvrdila svojim klientom, že za jeden deň spracuje až 90 TB užívateľských dát. Takéto množstvo dát pokrýva približne päť miliárd užívateľských ID. Neznamená to ale, že za deň sledujú päť miliárd užívateľov. Reálnych ľudí je menej, pretože jedna osoba môže mať aj niekoľko užívateľských ID.  

Reklamný priemysel je globálnou záležitosťou, čo znamená, že reklamné spoločnosti taktiež sledujú užívateľov globálne. Lenže čo môžu o nás spoločnosti zistiť? Bezpečnostní experti vysvetľujú, že dáta, ktoré tieto spoločnosti zbierajú, im dovoľujú zistiť, kde sa užívateľ pohybuje, kedy navštívia alebo opustia určité miesta, kedy sa nachádzajú v blízkosti iných ľudí, aké majú záujmy a čo vyhľadávajú, históriu prípadov, kedy sa im záujmy menili a dokážu ich priradiť do určitej škatuľky.  

Desivé množstvo informácií

Reklamné spoločnosti môžu zistiť napríklad aj to, či sa vám niekedy nedávno narodilo dieťa alebo či ste išli na dovolenku. Celkovo ide o informácie, ktoré môžu o človeku prezradiť naozaj osobné informácie. Dá sa zistiť, kde trávite čas cez deň, kde ho trávite v noci alebo s kým svoj čas trávite. Taktiež vedia zistiť, kde cestujete a či chodievate pešo alebo autom.  

Takýto rozsah sledovania bol len pred niekoľkými rokmi možný len cez fyzické sledovanie alebo cez plošticu napojenú v dome podozrivého.  

Najväčším problémom je, že hoci sa zákony líšia od krajiny ku krajine, vo väčšine prípadov takáto forma sledovania leží v šedej zóne. Neznamená to, že je úplne legálna, no zároveň nie je ani ilegálna. 

Užívateľ má obmedzené možnosti, ako sa proti tomuto sledovaniu chrániť. Ak ste však odhodlaní, vyžadujú sa naozaj drastické opatrenia. Bezpečnostní experti odporúčajú používanie aplikácií, ktoré nezobrazujú reklamy. Zároveň zablokujte všetky reklamy a používajte prehliadače s funkciami ochrany pred sledovaním. Medzi ne patrí napríklad Mozilla Firefox alebo Safari.  

Ďalej zablokujte všetkým spoločnostiam možnosť zbierania dát na personalizované reklamy, vypnite si notifikácie a odoberte povolenie zaznamenávať vašu polohu všetkým aplikáciám. Ani v tomto prípade nezabránite úplne sledovaniu na internete, no aspoň ho do nejakej miery minimalizujete.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre