Technici inštalujú dvojstranné solárne panely spoločnosti Enel Green Power. FOTO: ReutersFOTO: Claudia Greco
StoryEditor

Nabíjanie elektromobilov a fotovoltika

16.04.2024, 16:14

Rozdiel vo výrobe z fotovoltiky medzi severom (Kysucké Nové Mesto) a juhom Slovenska (Komárno) je 13 percent v prospech juhu

Vo viacerých článkoch som čítal, ako fotovoltika a nabíjanie elektromobilov sú navzájom sa doplňujúce technológie. Nie je to však pravda. Pokúsim sa o technické zdôvodnenie.

Výroba/dodávka elektriny je komplikovaný proces, kde jednotlivé výrobné zdroje sa navzájom dopĺňajú. Hlavne pri výrobe elektriny platí fyzikálna zásada, že celá vyrobená elektrina musí byť priebežne skonzumovaná. Inými slovami, nemožno tvrdiť, že „na nabíjanie elektromobilov sa bude využívať elektrina vyrobená z fotovoltiky“, a to ani vtedy, ak by sa do vety doplnilo slovo „najmä“. Pre takéto tvrdenie by bolo potrebné vykonať komplikované sieťové výpočty.

image

Energetický expert Hanzel: Naozaj sa vyrába za 40 eur a kupuje za tisíc? Ako sa tvorí cena elektriny

Komplementarita elektromobilov a fotovoltiky naráža na viacero verejne známych faktov:

  • Po prvé, fotopanely na Slovensku sú schopné vyrobiť zhruba toľko MWh elektriny za rok, aký je ich špičkový výkon. Ak máme napr. FVE s výkonom 1 kWp, tak jej ročná výroba bude okolo 1 MWh. V optimálnom prípade (sklon panelov, orientácia, žiadny tieň) až 1,2 MWh.
  • Po druhé, rozdiel vo výrobe z fotovoltiky medzi severom (Kysucké Nové Mesto) a juhom Slovenska (Komárno) je 13 percent v prospech juhu.
  • Po tretie, v zime je slnko výrazne slabšie, takže v decembri a januári vyrába FVE približne desať percent z toho, čo dokáže vyrobiť v lete.
  • A nakoniec, fotopanely vyrábajú elektrinu iba cez deň (leto 5.00 – 20.00 hod., zima 8.00 – 17.00 hod.).

V diskusiách som bol viackrát obvinený, že nemám rád fotovoltiku. Láska k technológii nemôže prekonať jej technologické možnosti. Vyššie uvedené čísla nie sú vyhľadávanie nedostatkov „práce slnka“, ale je to ohodnotenie jej technologických možností. Fyzika prosto „nepustí“.

Ak by sme chceli nabíjať elektromobily iba cez deň a najmä v lete a nabíjanie by sa vykonávalo v mieste, kde je inštalovaná fotovoltika, dalo by sa súhlasiť, že nabíjanie je výhodné. Ak sa však dodatočne začne argumentovať „zdieľanie fotoelektriny“ (dnes moderný termín), potom sa budú musieť zaplatiť:

  • poplatky za využívanie výhod distribučných vedení pri zdieľaní a
  • pri prechode z územia jednej distribučnej spoločnosti do druhej aj prenosové poplatky.

To zvýši cenu nabíjania. Ak sú FTV panely pripojené do elektrizačnej sústavy, tak poplatok za udržiavanie frekvencie treba platiť v každom prípade.

V prípade bilancovania elektriny v rámci Slovenska nevidím žiadnu výhodu, ktorá by vyplývala zo spojenia fotovoltiky a elektromobilov. Ani technologicky, ani finančne – ak by poplatky boli férovo rovnaké ako pre všetkých účastníkov trhu s elektrinou, nabíjanie mimo lokality, kde je inštalovaná fotovoltika, nemá žiadne výhody.

Aby si niekto nemyslel, že som ignorant, tak uvádzam, že slnko je jediným trvalým zdrojom energie, ktorá sa zo slnka bezplatne dostáva na zemeguľu. Dnes však nevieme veľmi zmysluplne vyžívať túto energiu. Ten moment nastane, ak budú komerčne k dispozícii zariadenia, ktoré dokážu na sezónnej báze (3 až 4 mesiace) uchovávať elektrinu. Zariadenia budú musieť dokázať uchovať energiu v čase, keď svieti slnko – cez deň a najmä v lete – aby bola energia k dispozícii v čase, keď slnko nesvieti (v noci), resp. v zimnom období, keď jeho sila je výrazne nižšia ako v lete.

Autor je expertom na energetiku

01 - Modified: 2024-03-20 10:00:00 - Feat.: 0 - Title: Obnova domov 2024: ako získate od štátu dotácie, v akej sume a čo je ich výhodou a nevýhodou? 02 - Modified: 2024-01-19 13:43:28 - Feat.: 1 - Title: Energia zo slnka najviac vonia západu Slovenska. Čísla sú rekordné, ale za Čechmi výrazne zaostávame 03 - Modified: 2024-01-11 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Prekvapivý ťah proti solárnym elektrárňam na Slovensku. Nový vládny nominant stiahol už hotový predpis
01 - Modified: 2024-04-15 14:18:28 - Feat.: - Title: Nové nabíjačky elektromobilov v Únii berú už iba platobné karty, hotovosť neplatí 02 - Modified: 2024-04-15 09:40:44 - Feat.: - Title: Tesla zvažuje prepustenie až pätiny pracovnej sily, tvrdia zamestnanci. Má problémy s predajom 03 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Mnohí majitelia domov pri inštalácii fotovoltiky bezpečnosť neriešia: Ako minimalizovať riziká? 04 - Modified: 2024-04-13 17:52:43 - Feat.: - Title: Mesto Nitra uvažuje o inštalácii fotovoltických zariadení na svojich budovách za viac ako tri milióny eur 05 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
17. apríl 2024 10:53