Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Zasnežená Krížna
Zasnežená Krížna Zatvoriť

Túra Zimná Krížna so záchrannou akciou

Krížna s nadmorskou výškou 1574 m je tretím najvyšším vrchom Veľkej Fatry. Je zároveň najznámejším a najnavštevovanejším vrchom Hôľnej Fatry. V lete sa tu križujú cesty peších turistov aj cyklistov. V zime je rajom hlavne skialpinistov. Jej strmé, trávou porastené svahy sú však aj smrteľnou nástrahou v podobe padajúcich lavín či nebezpečných pádov dolu zľadovatenými svahmi.

Vzdialenosť
17 km
Prevýšenie
+1201 m stúpanie, -1201 m klesanie
Náročnosť
stredná, 3. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
zima – 13.01.2024
Pohoria
Veľká Fatra (Národný park Veľká Fatra)
Trasa
Voda
cez leto prameň Kráľova studňa, cez zimu sneh, horský hotel Kráľova studňa
Doprava
Banská Bystrica (vlak, bus) - Turecká (bus, parkovisko v centre obce)
SHOCart mapy
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Najtragickejšiu lavínu popísalo Stredisko lavínovej prevencie v príspevku, svedkami pádu z vrcholu Krížnej sme na našej túre boli my.

Trasa

Turecká – Úplaz – Kráľova studňa, prameň – Kráľova studňa, hotel – Krížna – Turecká

Medveď pod Úplazom

Po vianočnom a novoročnom oteplení priniesla prvá polovica januára 2024 na Slovensko dlhšie obdobie mrazov. Po sviatkoch nám práca pribúdala len pomaly, a preto sme sa s Ľubošom rozhodli pre turistiku počas pracovného týždňa, kedy sme predpokladali menšiu návštevnosť na horách. Počas prestávky na čerpacej stanici v Banskej Bystrici sledujeme odtrh základovej lavíny z Krížnej, dobre viditeľný od mesta. Dúfame však, že je spadnutá dávnejšie a sneh v žľaboch je dobre premrznutý.

Turecká nás privíta 10-stupňovým mrazom, preto sa čo najrýchlejšie prezliekame a vyrážame po žltej značke smer Ramžiná. Na konci dediny stretávame domácich, ktorí nám potvrdzujú dohady o spadnutej lavíne. Postupujeme miernym stúpaním lesnou cestou a obdivujeme množstvo prameňov a potôčikov popri nej. Niektoré sú v zajatí ľadu, väčšina má však silný tok. Po odbočení z cesty doprava na lesný chodník sneh mizne a kráčame zamrznutým chodníkom. Pomerne rýchlo sa dostávame k smerovníku Ramžiná.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Asi 100 metrov od cesty je vidno čelo lavíny padnutej do Veľkej Ramžinej a prvé výhľady na Krížnu. Prekračujeme zurčiaci Turečiansky potok a pokračujeme smerom k Malej Ramžinej. Spoločnosť nám asi 200 metrov robia stopy po medveďovi, ktorý sa rozhodol prerušiť zimný spánok. Tlapy zrazu odbočia doprava do hory a miznú v nej. Ľuboš sa teší, lebo jeho snom je vidieť medveďa vo voľnej prírode. Nezdieľam jeho nadšenie a verím, že macko opäť spí.

Onedlho prichádzame k potoku Ramžiná, kde si chcem urobiť zábery na prírodu. Z fotenia ma vytrhne Ľubošov krik: „Pozri tam hore! Medveď!

Kým sa však zorientujem, kam hore myslí a zaostrím, šelma je preč, schovaná v lese. Počas stúpania sa zavše obzeráme, ale už ho viac nevidíme. Z lesa postupne vystúpime do odkrytej hôľnej časti a chodníkom v strmom svahu smerujeme na Úplaz. V najexponovanejšej časti chvíľu počkám, nech je Ľuboš ďalej odo mňa, aby sme sneh veľmi nezaťažovali. Možno zbytočne opatrné, ale radšej si dáme pozor aj v dobrých podmienkach. Že tu treba byť opatrný, potvrdzuje nešťastie, ktoré sa tu odohralo dva týždne po našej túre.

Bez ujmy prichádzame na Úplaz a tešíme sa z prvých ďalekých výhľadov. Počasie máme gýčové, modrá obloha a bezvetrie. Chvíľu kráčame hrebeňom k Malej Krížnej (Sedliacke), kde pozorujeme odtrh snehových prevejov smerom k turistickému chodníku, po ktorom sme kráčali. Plán bol prejsť cez Malú Krížnu na Krížnu a cez Líšku do Tureckej. Ale vo výbornom počasí sme sa rozhodli prejsť po zelenej značke traverzom ku Kráľovej studni a do hotela na pivo.

Nasadzujeme si mačky a spúšťame sa na zelenú značku. Chodníkom postupujeme pomerne rýchlo, terén je bezproblémový. Jediné nebezpečnejšie miesto je v žľabe pod Malou Krížnou, ale aj ten za pomoci zimného výstroja poľahky prekonáme. Prameň Bystrice aj Kráľovej studne je zamrznutý a zapadaný snehom. Zelenú značku meníme za červenú E8 (Cesta hrdinov SNP), z komínov hotela sa dymí, nuž sa bez otáľania poberieme k nemu. Po príchode do hotela sa rozložíme na terase a vyhrievame sa na slniečku. Aj keď predpoveď hlásila mínus 8 stupňov, teplomer zaliaty slnkom ukazuje plus 5 stupňov. Objednávame si kapustnicu a pivo a dopĺňame si energiu na ďalšiu cestu.

Záchrana pod Krížnou

Na terase sa vyhrievame asi pol hodinu a aj keď nám je tu dobre, musíme sa pohnúť ďalej. Plné bruchá nám nedovoľujú nasadiť zvyčajné tempo, tak sa pomaly vlečieme naspäť ku Kráľovej studni. Za ňou je stúpanie prudšie, vďaka čomu sa nám naskytajú výhľady aj na vzdialenejšie pohoria. Dominantou je však náprotivná Malá Fatra. Ticho zimného pohoria narúša len chrupkanie zľadovateného snehu pod mačkami a naše fučanie pri stúpaní. Počas pauzy na fotenie zachytíme aj iný zvuk a podľa neho zaregistrujeme skialpinistu kĺzajúceho sa oproti nám. Zastaví sa na kus reči a pokračuje k hotelu.

Vojenské zariadenie máme zrazu na dohľad a čo viac, v diaľke vykúkajú Vysoké Tatry s Kriváňom. Z chodníka opäť obzeráme odtrh základovej lavíny a sledujeme blížiacich sa turistov od Ostredku. Prichádzame k vojenskému objektu, v ktorom je toľko snehu, že ochranný plot je zbytočný. Čo hneď využíva Ľuboš s jeho pankáčskym zmýšľaním a rebelantsky skáče z jednej strany plota na druhú. Na Krížnej si dávame dlhšiu pauzu, potrebujem si opraviť ustrojenie, na pravej päte ma niečo omína. Počas úprav a popíjania horúceho čaju prichádzajú rôzni turisti a skialpinisti. Na Krížnej sa naozaj krížia cesty, keď za celý deň sme nikoho nestretli, tu sa premlelo za pár minút hádam 20 ľudí.

Jednými z nich sú traja maďarskí turisti, dvaja s riadnou zimnou výbavou, s mačkami a paličkami, výbavou tretieho bol len malý fotoaparát. Jeden z ustrojených sa ma pýta, či jeho výbava je vhodná na zostup po žltej značke cez Líšku do Tureckej. Odpovedám mu, že áno, že aj my sa tým smerom chystáme. Zostúpime k rázcestiu pod Krížnou, kde si fotím Krížnu, Vysoké i Nízke Tatry. Ľuboš si niečo upravuje na batohu, keď zrazu zbadám, ako sa jeden z maďarských turistov šmýka po zadku dolu z Krížnej.

Otočím sa na Ľuboša a kričím na neho: "Pozri sa na toho ***** čo robí, púšťa sa z Krížnej po riti."

Žiaľ, to nebol úmysel, ale nešťastné pošmyknutie a pád do žľabu Veľkej Ramžinej. Odkedy som ho zazrel, prešli snáď štyri sekundy a zmizol v hĺbke. Zhodil som batoh a rozbehol som sa k okraju svahu pozrieť, čo s ním je, ale nikde som ho nevidel. Po chvíli dobehol Ľuboš a snažili sme sa ho nájsť či započuť. Žiadny kontakt sme však nemali. Vytočil som nám turistom známe číslo 18300, zavolal HZS a vysvetlil, čo sa stalo.

Medzitým k nám zlyžoval skialpinista, ktorý pád videl z Krížnej. Vypýtal si telefón, oznámil operátorke svoje číslo s tým, že sa pokúsi zostúpiť a nájsť padnuvšieho turistu. Keďže sme nemali žiadny vizuálny a ani akustický kontakt, turista mohol byť ťažko ranený alebo mŕtvy, operátorka nám oznámila, že posiela záchranársky vrtuľník.

Skialpinista medzitým zostupoval na mačkách dolu svahom a snažil sa ho nájsť. Po asi dvadsiatich minútach sme našťastie živého turistu uvideli, ako sa snaží vystúpiť žľabom, ktorým padol, späť na Krížnu. Začali sme naňho i na skialpinistu kričať, kde sa môžu nájsť, pretože kvôli terénnej vlne na seba nevideli.

Po chvíli sa stretli a padnutý turista sa okamžite zviezol k zemi. Medzitým prilietal záchranársky vrtuľník a všetko dohadovali s kolegom pri turistovi. My sme len sledovali jeho vyzdvihnutie a odlet. Prílet aj vyzdvihnutie padnutého turistu bolo naozaj rýchle a som rád, že ak by sa mi náhodou na horách niečo stalo, mám sa na koho spoľahnúť.

S pocitom dobre vykonanej práce sme sa dali na zostup k Líške, kde sme si chceli pozrieť novootvorenú núdzovú miestnosť. V zápale debaty o prežitej situácii sme však na ňu zabudli a v žiari pomaly zapadajúceho Slnka sme sa dali na prudký a príkry zostup do Tureckej. Ešteže sme šli v zime, kedy sneh zostup tlmí.

Sneh pomaly zmizol a pri vyzúvaní mačiek na mňa opäť Ľuboš kričí: „Pozri tam dole, zasa medveď!

To nie je možné, pomyslel som si. Naozaj nebolo, z medveďa sa vykľul statný chlpatý Dunčo, ktorý bol s majiteľmi na prechádzke. Na parkovisku na Salaškách sa ešte poobzeráme po zasneženom hrebeni Krížnej a túru na parkovisku v Tureckej ukončujeme.

Záver

Okruh na Krížnu z Tureckej cez Úplaz je vďačnou jednodňovou túrou s krásnymi výhľadmi na bližšie či vzdialenejšie pohoria. V zimnom období je potrebné si pred túrou zistiť poveternostné podmienky a hlavne stupeň lavínového nebezpečenstva, nie nadarmo sa Krížna nazýva matkou lavín. Prejdená trasa sa dá v zime skrátiť o zostup ku Kráľovej studni, keď od Úplazu sa dá ísť bezpečným neznačeným hrebeňom Malej Krížnej.

Túru odporúčam každému, kto má rád zimnú turistiku a ďaleké výhľady. Na záver len upozornenie – ľudia, výstrahy od HZS nie sú len na to, aby vykazovali činnosť, naozaj si zimný výstroj do batohu pribaľte a ak je to potrebné využívajte ho. Pár minút na obutie mačiek či retiazok nikoho nezabije a môže vám zachrániť život alebo zdravie.