Ohliadnutie sa za oscarovskou sezónou plus Oscar 2024 predikcie

7.3.2024|Ivet Kollárová|

Milí fanúšikovia filmu a filmových cien, vitajte na konci oscarovskej sezóny 2023-2024. Sezóna, ktorá nám priniesla niekoľko prvenstiev, historických momentov, silných emócii, nečakaných zvratov, ale aj polarizáciu spoločnosti, nenávistné reakcie, či zastavený Hollywood, sa blíži k svojmu vrcholu, ktorým je udeľovanie cien Akadémie. Jej 96. ročník sa uskutoční už túto nedeľu 10. marca, kedy spoznáme držiteľov najprestížnejšej filmovej ceny, Oscar. Moderátorom večera, ktorý bude prebiehať v Dolby Theatre v Los Angeles, bude po piaty krát Jimmy Kimmel a priamy prenos, ktorý je vysielaný do viac ako 200 krajín, sa tento rok organizátori rozhodli posunúť o hodinu skôr, čo v našich končinách znamená o jednej hodine v pondelok ráno. 

Tesne pred samotným udeľovaním Oscarov je v kurze predpovedanie víťazov v jednotlivých kategóriách. A pretože som celú oscarovskú sezónu pozorne sledovala, ako aj všetkých nominovaných, v článku ponúknem aj moje osobné predikcie na víťazov, prípadne tých, čo si myslím, že by mali vyhrať, či vyhrajú. Výber je čisto subjektívny, na základe pocitov, dojmov, "profesionálneho" oka fanúšika filmu, spojený s precíznou revíziou výsledkov predchádzajúcich filmových cien. 

Oscarovská sezóna, ktorá trvá dvanásť mesiacov (od januára do decembra, okrem výnimky v rokoch 2020-2021), zvykne oficiálne začínať na jeseň. Avšak, kandidátov na potenciálne nominácie postupne objavujeme na prvých prestížnych filmových festivaloch, ktoré začínajú už v januári. Tohtoroční nominanti Akadémie pochádzajú z rôznych koncov žánrového spektra, takže nikto sa nemôže sťažovať, že nominované sú len snímky, ktoré nikto nevidel. Od hollywoodskych blockbustrov, cez miláčikov publika, až po artové a nezávislé snímky. Osem z desiatich nominovaných snímok vzišlo z filmových festivalov a štyri z nich vyhrali najprestížnejšie ceny týchto festivalov. Desať nominovaných snímok v kategórii najlepší film sú: American Fiction, Anatómia pádu, Barbie, Zimné prázdniny, Vrahovia mesiaca kvetov, Maestro, Oppenheimer, Minulé životy, Chudiatko a Zóna záujmu.

Pohodový nezávislý festival Sundance, ktorý býva v januári predstavil svetu malú, artovú snímku Minulé životy. Pompézne Cannes bolo v máji svedkom zrodu troch oscarovských nominantov – Vrahovia mesiaca kvetov, Zóna záujmu (s cenou Grand Prix) a Anatómia pádu, film ktorý získal Zlatú palmu. Festival Benátky, ktorý predstavuje začiatok jesenných filmových festivalov upriamil pozornosť na dva filmy – Maestro (ktorý mal u nás premiéru len na Netflixe) a Chudiatko, víťaz Zlatého leva. Nezávislý Telluride premiéroval miláčika publika film Zimné prázdniny a veľkolepý festival v Toronte priniesol ďalší tzv. crowd-pleaser, film American Fiction. Paradoxne dva filmy, ktoré sa stali najväčšími favoritmi sezóny, zaplnili kiná, vyvolali svetovú hystériu a prepisovali históriu, mali premiéru bok po boku mimo festivalového kolotoča. Reč je o filmoch BarbieOppenheimer.

Avšak, tohtoročná oscarovská sezóna bola mierne ovplyvnená štrajkom Združenia hercov SAG-AFTRA, ktorý vypukol 14. júla, presne v čase premiér filmov BarbieOppenheimer. A keďže počas štrajku herci nesmú promovať svoje filmy, celé herecké obsadenie prítomné na premiére filmu Oppenheimer opustilo ako červený koberec, tak aj kinosálu a prestalo dávať rozhovory. Štrajkom boli ovplyvnené aj festivaly v Benátkach, Toronte a Telluride, kde filmy promovali výhradne režiséri, producenti a v prípade výnimky od SAG-AFTRA aj nejakí herci (príp. tí, ktorí nefigurujú pod SAG), no tých bolo pomenej, keďže si radšej vybrali súdržnosť so štrajkujúcim Združením. No Hollywood prežil aj tento nešťastný okamžik a do celého kolotoča oscarovskej sezóny, aj so všetkým, čo k tomu patrí, sa vrátil presne v čase začiatku udeľovania cien. 

Od nezávislých cien, cez ceny kritikov, filmových profesionálov, až po ceny Zlatý glóbus, či BAFTA. Víťazi sa striedali a my sme mali našliapnuté na jednu z najvzrušujúcejších oscarovských sezón, kde sa víťazom ceny Akadémie mohol stať naozaj akýkoľvek film, a to nie len zo spomínanej nominovanej desiatky. Samozrejme sa očakávala dominancia spomínaných filmov BarbieOppenheimer. Avšak ich hviezdy stúpali len veľmi pomaly a nám do popredia vystupovali aj iní favoriti sezóny.

Barbie od režisérky Grety Gerwig, ktorá okrem pohľadu do fantazijného sveta Barbielandu, ponúka aj pohľad na spoločnosť a postavenie žien v nej, sa stále hľadá a obávam sa, že okrem piesne sa k inej soške Oscara nedostane. Film by mohol prekvapiť v kategórii kostýmy, či výprava, ktorá je so všetkými tými barbie domčekmi vypracovaná do najmenších detailov a zároveň vzdáva hold klasickým praktickým efektom a kulisám v štýle Karla Zemana. America Ferrera by si síce ocenenie zaslúžila za TÚ reč (samozrejme nie len za to), avšak kategória herečka vo vedľajšej úlohe má inú favoritku. Ryan Gosling je famózny, dobre hrá, spieva a tancuje, no stále je len Ken. 

Naopak, Oppenheimer od Christophera Nolana sa nadýchol najmä Zlatými glóbusmi a odvtedy valcuje všetko, čo mu stojí v ceste. Pohľad na profesionálny a osobný život zhotoviteľa atómovej bomby, ktorý sa zmieta na pomedzí slávy a výčitiek, je favoritom v kategóriách film, réžia, herec v hlavnej úlohe, kde exceluje Cillian Murphy, vedľajšej úlohe, kde jedinečný Robert Downey Jr. ukazuje, že je oveľa viac ako Iron Man, originál hudba, ktorá mrazí a dostáva do tranzu, kamera, ktorá strieda čierno-bielu a farbu s neviditeľnou ľahkosťou, či bravúrny strih. Film má aj brilantné vedľajšie úlohy, kde do popredia vystupuje Emily Blunt. O Nolanových praktických efektoch nemusíme ani hovoriť, pretože sú fenomenálne a simulovaný, skúšobný výbuch projektu Trinity je z inej dimenzie. 

Svoju slávu a chuť po víťazstvách si na chvíľu okúsil aj film Vrahovia mesiaca kvetov, ktorý vyzeral, že bude dôstojným súperom. No film režiséra Martina Scorseseho o tragických osudoch pôvodných obyvateľov kmeňa Osage, ktorí zbohatli nájdením ropy na svojom území, avšak doplatili na chamtivosť bielych mužov, sa v pokračujúcej sezóne z najvyšších priečok a hlavných kategórii vytratil. Jeho najsilnejšou zbraňou je kategória herečka v hlavnej úlohe, kde ma vysokú šancu na výhru minimalistický, stoický a emočne náročný výkon Lily Gladstone, ktorá stvárnila trpiacu Mollie Burkhart zmietanú v nepochopenom príbehu o láske. Film by si mohol ukradnúť víťazstvo za kameru, a prekvapiť by mohol v kategórii strih, aj keď, 3,5 hodinový film by si možno zaslúžil ešte nejakú tú strihačskú prácu navyše.

Silne pôsobil aj film Maestro v réžii Bradleyho Coopera, ktorý sa zúfalo a v tomto prípade aj veľmi okato snaží získať Oscara. No jeho väčší moment v rámci oscarovskej sezóny nikdy neprišiel. Životopisný film o jednom z najväčších skladateľov a dirigentov v histórii, Leonardovi Bernsteinovi je síce v každom technickom smere výborný, avšak ostáva plochý na povrchu a my sa o Bernsteinovej genialite dozvedáme veľmi málo a viac vieme o jeho románikoch s mladými umelcami. Je pravda, že to nie je klasický životopisný film, ale viac realistický a uveriteľný mi prišiel film Tár o fiktívnej dirigentke (v podaní Cate Blanchett), o ktorej viem viac ako o Leonardovi. Upotený Cooper v hlavnej úlohe diriguje s horlivým nadšením, ale samotného Bernsteina vám tak akurát znechutí. Našťastie všetko drží nad vodou výborná Carey Mulligan. Film má výbornú kameru a make-up, za ktorý by mohol potenciálne aj vyhrať.

Do povedomia sa film dostal výhrou Zlatej palmy na MFF Cannes. Otvorenou a úprimnou ďakovnou rečou, ktorá kritizovala nové reformy v krajine sa zároveň dostal do domácej nemilosti francúzskej vlády a jej filmovej Akadémie, ktorá ho ani nenominovala do kat. medzinárodný film. Reč je o jednej z najlepších súdnych drám za posledné obdobie, Anatómia pádu od Justine Triet. Výborne vystavaná, napísaná a natočená snímka, rozplieta zložitý prípad úmrtia manžela slávnej spisovateľky, ktorá je hlavnou podozrivou. V neposlednom rade ponúka pohľad na pravdu, ktorá je prezentovaná a vnímaná z rôznych pohľadov, opäť vidíme “boj“ úspešnej ženy proti spoločnosti a dôležitosť jazyka/cudzej reči ako hlavného nástroja, ktorý môže mať zničujúci dopad, v prípade iného chápania pojmov, kultúrnych rozdielov, či tvorby syntaxu. Film má výbornú hlavnú hrdinku v podaní nemeckej herečky Sandry Hüller (ktorá pravdepodobne nevyhrá, ale keby, bol by to veľký, príjemný, ale obrovský šok), či najlepší psí výkon v podaní border collie Messiho. Film má veľkú šancu si odniesť Oscara za originál scenár....a verím, že doteraz chodí každému, kto film videl, po rozume otázka či to teda urobila alebo nie..? :)).

A keď to nebola snímka Barbie, proti Oppenheimerovi sa postavil celkom iný kandidát, ktorý by ho mohol vo viacerých kategóriách rozosmútiť. Grécky režisér Yorgos Lanthimos natočil svoj najosobnejší a najodvážnejší film Chudiatko, bizarnú, odvážnu a emancipovanú snímku, ktorá nie je pre masy ľudí. Inšpirovaný príbehom o Frankensteinovi, film sleduje znovuzrodenú mladú ženu, ktorá sa vydáva na expedíciu svojho života, na ktorej nájde svoj hlas a postavenie v spoločnosti. Snímka, ktorá má viac spoločného s Barbie ako by ste si mysleli (akurát je pre dospelejšie publikum) zaujme výpravou, kamerou, kde Yorgos nezabudol použiť svoje obľúbené rybie oko, či netypické uhly, hudbou, ktorá sa vyvíja spoločne s postavou a kostýmami, ktoré síce imitujú viktoriánske obdobie, ale ako keby boli z iného sveta. To všetko dotvára brilantný, komplexný a dych-berúci výkon Emmy Stone, ktorá je veľmi malý krôčik od zisku svojho druhého Oscara v kariére. Film si pravdepodobne odnesie ceny za výpravu, kostýmy, make-up, prekvapiť by mohol cenou za kameru, či adaptovaný scenár.

Vynikajúci a doslova milý, nostalgický film natočil režisér Alexander Payne a dal mu názov Zimné prázdniny. Príbeh o netypickom priateľstve medzi mrzutým učiteľom, drzým, no opusteným študentom a osudom trápenej kuchárky si okamžite získal srdcia divákov. Dokonalú atmosféru filmu dotvárajú teplý farebný tón, nevtieravá kamera, trefné dialógy, atmosféra Vianoc 70. rokov a výborné herecké výkony všetkých troch predstaviteľov. Paul Giamatti v hlavnej úlohe je najväčším rivalom Cilliana Murphyho. Naopak Da’Vine Joy Randolph, ktorej úprimný a srdcervúci výkon nenechá nikoho chladným, vo vedľajšej úlohe nemá žiadnu konkurenciu a celú oscarovskú sezónu vyhráva cenu za cenou. Film by mohol prekvapiť v kategórii originál scenár.  

Čiernym koňom celej oscarovskej sezóny je film britského režiséra Jonathana Glazera, nemecky hovoriaci, jeden z najkontroverznejších filmov sezóny, avšak v dnešnej dobe veľmi potrebný film Zóna záujmu. V mrazivej atmosfére sledujeme perfektný život rodiny dôstojníka SS, ktorá sa udomácnila v dome priamo za múrmi koncentračného tábora Osvienčim. Vo filme, ktorý skúma banalitu zla, exceluje Sandra Hüller, ktorá by si aj za tento výkon vo vedľajšej úlohe zaslúžila nomináciu, jeden z najpôsobivejších elementov vo filme je zvuk, za ktorý si môže film odniesť Oscara. Glazer rovnako zvolil zaujímavý spôsob natáčania, keď v rámci celého vonkajšieho priestoru, či v rámci domu rozmiestnil niekoľko kamier, ktoré hercov natáčali skoro stále a okrem nich nebol na place žiaden štáb. Cenu má istú v kategórii zahraničný film. 

No a dva filmy, ktoré sú síce výborné, ale veľmi tiché v rámci oscarovskej sezóny. Film American Fiction od režiséra Corda Jeffersona, ktorý k nám do kín vôbec neprišiel, čo je naozaj veľmi veľká škoda. Táto satirická komédia nazerá na spoločnosť, ktorá profituje z umenia o Afro-Americkej kultúre a stereotypoch, ktoré máme zakorenené. Sleduje frustrovaného spisovateľa, ktorý pohŕda týmto umením, a aby dokázal svoju pravdu a vypichol tento nonsense, pod pseudonymom napíše podobnú knihu o “čiernom vyvrheľovi“, ktorá ho ale hodí do samého srdca pokrytectva a šialenstva spoločnosti, ktorá jeho produkt priam žerie. Výborne napísaný scenár (adaptovaný z knihy Erasure od Percivala Everetta) neprestáva šokovať počas celého filmu, plného prekvapivých zvratov a trefného, štipľavého humoru, ktorý samozrejme vystihuje celú pointu filmu. Film má silného hlavného hrdinu v podaní Jeffreyho Wrighta, ktorému sekunduje Sterling K. Brown. A film si veľmi ľahko môže odniesť cenu za adaptovaný scenár. (Update: film sa dá pozrieť na streame Prime Video)

A nezávislá snímka Minulé životy od režisérky Celine Song síce bodovala v rámci rôznych nezávislých cenách, či u kritikov, avšak väčšie ceny si v rámci oscarovskej sezóny neodniesla. Film o dávnych priateľoch, ktorí sú spojení osudom a zdanlivo stratených dušiach, ktoré sa nájdu v každom živote, prináša melancholický pohľad na partnerstvo, priateľstvo a vzťahy, ktoré neochladnú ani po rokoch. Film pre romantické duše, ale aj tých, ktorí si radi zafilozofujú o nekonečnosti univerza, nemá šancu na zisk žiadnej sošky, avšak dve nominácie za film a originál scenár sú veľkým úspechom.

Predikcie na víťazov:

Najlepší film: Oppenheimer
Mohol by vyhrať: Chudiatko
Môže prekvapiť: Anatómia pádu

Herečka v hlavnej úlohe: Lily Gladstone
Mala by vyhrať: Emma Stone
Môže prekvapiť: Sandra Hüller

Herec v hlavnej úlohe: Cillian Murphy
Mohol by vyhrať: Paul Giamatti

Herečka vo vedľajšej úlohe: Da’Vine Joy Randolph

Herec vo vedľajšej úlohe: Robert Downey Jr.

Režisér: Christopher Nolan
Mohol by vyhrať: Yorgos Lanthimos
Môže prekvapiť: Justine Triet

Animovaný film: Chlapec a volavka
Môže prekvapiť: Spider-Man: Cez paralelné svety

Medzinárodný film: Zóna záujmu

Kamera: Oppenheimer – Hyote van Hoytema
Mohol by vyhrať: Chudiatko – Robby Ryan

Dokumentárny film: 20 Days in Mariupol
Mohol by vyhrať: Bobi Wine: The People’s President
Môže prekvapiť: Four Daughters

Adaptovaný scenár: American Fiction – Cord Jefferson
Mohol by vyhrať: Barbie – Greta Gerwig, Noah Baumbach
Môže prekvapiť: Zóna záujmu – Jonathan Glazer

Originál scenár: Anatómia pádu – Justine Triet a Arthur Harari
Môže prekvapiť: Zimné prázdniny – David Hemingson

Strih: Oppenheimer – Jennifer Lame
Môže prekvapiť: Anatómia pádu – Laurent Sénéchal

Originál hudba: Oppenheimer – Ludwig Göransson

Originál pieseň: What Was I Made For? – Billie Eilish a Finneas (Barbie)
Môže prekvapiť: I’m Just Ken – Mark Ronson a Andrew Wyatt (Barbie)

Výprava: Chudiatko
Mohol by vyhrať: Barbie

Make-up a vlasy: Chudiatko
Môže prekvapiť: Maestro

Kostýmy: Chudiatko
Mohol by vyhrať: Barbie

Zvuk: Zóna záujmu

Vizuálne efekty: Godzilla Minus One
Mohol by vyhrať: Tvorca

Pre kompletný prehľad nominácii, kliknite na článok Najviac nominácii na Oscara 2024 získal film Oppenheimer, za ním nasledujú Poor Things a Vrahovia mesiaca kvetov.

  Foto © 2023 Academy of Motion Picture Arts and Sciences/X/youtube/Netflix/MGM/A24

Súvisiace články