Wolfsburg 6. februára 2022 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Michel Euler,Charles Krupa)
Nemecká automobilová skupina Volkswagen (VW) neočakáva, že by sa problémy s globálnym nedostatkom polovodičov tento rok skončili, aj keď by sa podľa nej mali v druhej polovici roka zmierniť. Uviedol to člen predstavenstva a šéf zásobovania VW Murat Aksel pre časopis Automobilwoche
Volatilita v dodávkach bude podľa neho pokračovať minimálne ešte v druhej polovici tohto roka.
Výrobcov áut na celom svete zasiahol nedostatok polovodičov spôsobený narušením dodávateľského reťazca na začiatku pandémie ochorenia COVID-19, ako aj prudko stúpajúcim dopytom po polovodičoch zo strany výrobcov spotrebnej elektroniky.
Aksel to označil za jasné štrukturálne problémy. Predpovedá tiež, že dopyt v automobilovom priemysle bude naďalej rásť. Automobilky však namiesto toho, aby sa pokúsili nárokovať si náhradu škody od dodávateľov za problémy s dodávkami, sa zamerali na úzku spoluprácu s nimi, aby si zabezpečili lepšiu dostupnosť.
Upozornil zároveň, že na spoľahlivejšiu prognózu je potrebné počkať si do roku 2023, keď sa zvýši výrobná kapacita v oblasti polovodičov.
Dcérska spoločnosť Volkswagenu, výrobca luxusných áut Porsche, v separátnom článku pre Automobilwoche uviedla, že aj napriek globálnemu nedostatku polovodičových čipov očakáva ďalší rekordný predaj tento rok.
Šéf predaja Detlev von Platen pritom poukázal na aktuálne objednávky, ktoré naznačujú, že rast predaja by tento rok mohol dosiahnuť podobne vysokú úroveň ako v roku 2021.
Predaj Porsche sa minulý rok zvýšil o 11 % na 301.915 áut. Pri rovnakom tempe rastu by tak odbyt automobilky mohol tento rok dosiahnuť viac ako 335.000 vozidiel.
Vysoký dopyt a problémy s dodávkami však viedli k dlhším dodacím lehotám, upozornil von Platen. “Čakacie lehoty môžu trvať niekoľko mesiacov, v niektorých prípadoch až rok,” dodal.
Ford zníži výrobu v Severnej Amerike pre nedostatok polovodičov
Americká automobilka Ford na budúci týždeň zníži výrobu vo svojich závodoch v Severnej Amerike pre nedostatok polovodičov. Informovali o tom v sobotu (5. 2.) americké médiá.
Ford plánuje vo svojich závodoch v Michigane, Illinois a Mexiku zastaviť výrobu vozidiel vrátane Ford Bronco, populárneho pickupu F-150 a nového elektrického vozidla Mustang Mach-E pre nedostatok komponentov.
V ďalších závodoch v štátoch Missouri, Michigan a Kentucky sa výroba spomalí, zatiaľ čo v továrni v Kanade budú zrušené nadčasy.
Ford sa v poslednom kvartáli 2021 vrátil k zisku po strate v predchádzajúcom roku. Rovnako ako aj iné veľké automobilky vo svete má však problémy s dodávateľským reťazcom. Nedostatok polovodičov, základných komponentov v nových vozidlách, ktoré sa vyrábajú predovšetkým v Ázii, tvrdo zasiahol výrobu vozidiel počas pandémie nového koronavírusu, čo spôsobilo prudký nárast cien a inflácie v USA.
Prezident Joe Biden v snahe podporiť americkú výrobu automobilov chce vrátiť produkciu polovodičových čipov späť do Spojených štátov. Usporiadal už niekoľko podujatí na podporu masívnych domácich investícií.
Americkí zákonodarcovia medzitým schválili tzv. zelenú legislatívu, ktorá počíta s vyčlenením desiatok miliárd dolárov na výskum a výrobu na zmiernenie globálneho nedostatku čipov a rastúceho vplyvu Číny.
V januári americký technologický gigant Intel oznámil, že koncom tohto roka začne s výstavbou dvoch tovární s cieľom spustiť výrobu čipov do roku 2025.
TASR prevzala informáciu z AFP.